Merhaba! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Ellen - WaarBenJij.nu Merhaba! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Ellen - WaarBenJij.nu

Merhaba!

Blijf op de hoogte en volg Ellen

24 September 2014 | Turkije, Istanbul

Selam allemaal,

Nu ik alweer drie weken in Istanbul woon, is het toch wel tijd voor een reisverslag! Istanbul is een enorme en veelzijdige stad die mij niet gauw zal vervelen. Ik woon in een leuke studentenwijk in Hisarüstü op loopafstand van de universiteit. Het is net een dorp: overal waar je komt zie je bekenden en alles zit op steenworp afstand van elkaar af. Samen met de Amerikaanse Erika en de Turkse Tufan en Hijid deel ik een ruim opgezette woning. De jongens proberen ons wat Turks bij te brengen, maar dat is toch nog best lastig. Al helemaal omdat we pas net aan de studie zijn begonnen.

In tegenstelling tot mijn vrienden in Nederland hoefde ik pas maandag voor het eerst in de collegebanken te zitten. De afgelopen weken waren gewoon vakantie en daar heb ik dan ook goed gebruik van gemaakt!

De eerste dagen in Istanbul waren vrij rustig en een prima gelegenheid om de buurt een beetje te verkennen. Tufan introduceerde mij de Turkse maaltijden, die ze hier vrijwel altijd buiten de deur nuttigen. Het is dan ook een stuk goedkoper om uit eten te gaan dan wij in Nederland gewend zijn. Ze eten hier regelmatig böreg - bladerdeeg met kaas of vlees - of menemen - geklutste tomaat en ei en andere ingedriënten - als ontbijt. 's Avonds is er veel kebab, dürüm en tavuklu pivlav - rijst met kip - te vinden. Om eerlijk te zijn heb ik hier nog niet veel zelf gekookt!

Samen met andere exchange studenten heb ik uitstapjes naar de Grote Bazaar in het oude stadscentrum, het strand van Kilyos en de Prinseneilanden gemaakt. Op deze laatste trip hebben we de grootste van de in totaal 9 eilanden verkend op een fiets. Door de vele heuvels was dit nog best een zware opgave, maar dat mocht de pret niet bederven! Op de top hadden we een mooi uitzicht en we sloten de dag af met een duik in zee.

Met al die vrije dagen was er natuurlijk genoeg tijd voor een feestje. Het uitgaan vond met name plaats rondom het Taksimplein, waar er oneindig veel pubs en clubs te vinden zijn. Soms wel 4 verdiepingen hoog met op elke vloer een andere muziekstijl en bovenin een rooftopbar: het is hier niet ongewoon. Verder staat er voor morgen een boat party op de planning waarbij we met het uitzicht over de Bosporus een mooie avond zullen beleven.

Misschien wel de mooiste ervaring tot nu toe is de trip die ik afgelopen weekend heb gemaakt naar Cappadocia. Na een rit van ongeveer 13 uur met de bus kwamen we aan in dit prachtige gebied. In slechts drie dagen hebben we alle hoogtepunten gezien, waarbij de bijzondere natuur toch echt het meest indruk maakte. Ook brachten we een bezoek aan de hamam waar we met open armen werden ontvangen. Op de laatste avond gingen we naar een Turks feest met traditionele Turkse dansen, een buikdanseres en een nagespeelde bruiloft. Dit alles onder het genot van een glaasje raki. Tot slot hebben we op de ochtend van vertrek anderhalf uur op een quad geraced, een goede afsluiter van deze geweldige trip!

De Turkse cultuur bevalt me zeer goed, de mensen zijn hier ontzettend aardig en willen je overal mee helpen. Ik wil nog wel eens gehaast en overgeorganiseerd zijn, maar ik heb al geleerd dat ik hier niet teveel moet verwachten. De Turken zijn niet zo strikt met afspraken en doen alles lekker op hun eigen tempo. Het liefst met çay - thee - erbij, want dat drinken ze hier de hele dag door. De Turkse koffie is ook zeer aan te raden en wordt hier met mooi servies geserveerd. Regelmatig wordt dit door ons verknoeid na een mislukte poging om elkaars toekomst in het koffiedik te lezen.

Van het klein Turkije in Utrecht naar het hart van Istanbul. Ik voel me hier al helemaal thuis. Ik heb al zoveel leuke mensen ontmoet en er is elke dag wel iets te doen! Voor vandaag is het nu echter mooi geweest. Morgenochtend heb ik Turkse les en ik moet nog maar een keer de woorden herhalen.

Iyi geceler! Görüsmek üzere.

  • 24 September 2014 - 22:21

    Sophie Los:

    Klinkt super leuk! Geniet ervan!

  • 24 September 2014 - 23:12

    Robin (dansjuffie):

    Tof!! Leuk om te lezen :) jij gaat je niet vervelen de komende tijd, haha! Nu alleen nog op zoek nr een Turkse dansschool! Have fun en ik blijf je volgen. XXX

  • 25 September 2014 - 07:18

    Wendy Schrekker:

    Waaaauuuwww wat een ervaring!! Super om te lezen. Geniet ervan wijfie.

    Dikke kus

  • 25 September 2014 - 09:59

    Suus:

    Ellebel! Je zit er alweer 3 weken!! Leuk verhaal heb je geschreven en ik hoop je gauw weer op Skype te spreken! Ik heb nu al erg zin om je te komen bezoeken!!! Dikke kus, Suus

  • 25 September 2014 - 18:17

    Mama:

    Heerlijk dat je zo geniet !
    De tijd vliegt.
    Over 3 weken komen we in de herfstvakantie naar je toe ! Liefs,mama

  • 25 September 2014 - 19:15

    Els:

    Wat een leuk verhaal, Ellen. Geniet van je verblijf in Turkije. Liefs Els

  • 26 September 2014 - 18:31

    Wim :

    Goed om te horen dat het je het leuk vindt in het buitenland, altijd belangrijk,
    gaat het studeren ook beter, geniet ervan, groeten wim

  • 26 September 2014 - 21:48

    Anita De Groot:

    Wat heerlijk dat je het zo naar je zin hebt

  • 28 September 2014 - 19:19

    Peter Van N.:

    Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt en Turks gaat studeren.
    Geniet ervan!
    Met groeten van oom Peter

  • 07 Oktober 2014 - 19:19

    Louis En Patty:

    Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt in Istanbul. Wij hebben het voornemen er volgend jaar ook een paar dagen naar toe te gaan. Wij blijven je volgen op "Waar ben jij nu". Geniet maar lekker en succes met je studie. Lieve groet Louis en Patty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 1901

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 10 Januari 2015

Studeren in Istanbul

Landen bezocht: